Omgaan met Depersonalisatie en Angst- en Paniekklachten

Heb je last van het Depersonalisatie Syndroom of angst en paniek? Je kunt er iets aan doen!

  • Houd rekening met zaken die klachten kunnen verergeren
  • Verlaag lichamelijke spanning en stress

Bij bijna alle mensen nemen de klachten na verloop van tijd af of verdwijnen helemaal. Angst en spanning zullen het herstel in de weg staan. De aard van de stoornis brengt met zich mee dat je ook juist meer angst gaat ervaren. Leer mee te bewegen met opkomende gevoelens. Vervelende, angstige gedachten kun je onderbreken, of corrigeren. Vervelende gevoelens en gedachten komen en gaan. Het zijn golven. Weet dat het over gaat.

Probeer daarom zoveel mogelijk de aandacht te verleggen van de klachten en op een normale manier te blijven functioneren. Ga niet op internet zoeken naar mogelijke ziektebeelden die je angst zullen voeden, hoe moeilijk dat ook is.

Wat verergert klachten?

  • Alcohol, nicotine, koffie en drugs
  • Weinig slapen
  • Stress
  • Zorgen maken / blijven malen / negatieve gedachten herhalen

Wat helpt?

  • Breng rust in je lijf
  • Breng rust in je hoofd
  • Zoek afleiding
  • Licht (belangrijke) mensen in

Breng rust in je lijf

Als je veel angst ervaart, uit zich dat in veel spanning in je lijf. Hoe meer ontspannen je bent, hoe minder angst en stress je ervaart. Het belangrijkste is je ademhaling. Als je je concentreert op ademhaling via je buik, word je rustiger en meer ontspannen. Haal adem door je neus en laat alle spanning los op een uitademing via je mond. Op internet vind je veel ontspanningsoefeningen. Probeer het eens uit. Daarnaast kun je baat hebben bij meditatie, (hatha) yoga, haptonomie en mindfullness.

Breng rust in je hoofd

De klachten die je ervaart worden gevoed door angst. Angst komt voort uit gedachten. Hierdoor raak je in een vicieuze cirkel waarbij de angst om ‘bijv. iets kapot gemaakt te hebben’ de klachten versterkt. Misschien ben je bang dat ‘het niet meer over gaat’ en blijf je hierover malen. Je gaat jezelf overtuigen dat het zo is. Dit terwijl de gedachte dat ‘het niet meer over gaat’ helemaal niet klopt. Want: jij kunt niet in de toekomst kijken en wij weten uit ervaring dat het overgaat. Het angstcentrum in de hersenen is overprikkeld, waardoor je meer spanning en sneller (irreële) angst kunt ervaren.

Probeer je focus op je klachten te verleggen. Denk aan positieve dingen en probeer je normale ritme te behouden. Meditatie, (hatha) yoga, haptonomie en mindfulness kunnen je helpen om die negatieve gedachtenspiraal in je hoofd te doorbreken.

Het volgende is belangrijk voor je herstel:

  • Het besef dat nare gevoelens (angst en paniek) in golven komen en gaan.
  • Het besef dat nare angstige gedachten niet waar zijn, zoals:
    “Ik ga dood”
    “Ik word echt gek”
    “Het gaat nooit meer over” 
  • Stop met vechten. Accepteer dat je je nu even naar voelt, maar dat het vanzelf weer overgaat.
  • Heb vertrouwen dat het minder wordt.

Zoek afleiding

Hoe meer je focused op waar je last van hebt, of last van denkt te hebben, of gaat krijgen, hoe meer je dat zal gaan ervaren. Hoe meer je focus ligt op leuke dingen en gedachten, hoe sterker je het gezonde en positieve zal ervaren. Mensen kunnen zichzelf echt een probleem 'aan denken'. Jij hebt zelf in de hand hoe groot of hoe klein je iets maakt. Dus richt je op leuke dingen: wandelen, sporten, naar de film etc.

Licht (belangrijke) mensen in

Praat met mensen die je vertrouwt over waar je last van hebt. Het lucht op en ze kunnen je helpen. Dit door je te helpen herinneren dat het overgaat, je gerust te stellen en te laten realiseren dat sommige gedachten niet kloppen. Houd je last van dit soort klachten, ga dan naar je huisarts. Vertel eerlijk over je gebruik. De meeste huisartsen weten niet veel over drugs en de relatie met bepaalde klachten, maar hij/zij (of jijzelf) kan mailen naar onze arts van het Landelijk Spreekuur Partydrugs. Je kunt ook daar een afspraak maken.


Laatste update: 4 juni 2015