4-FMA tijdens xtc pauze

VRAAG

Beste, Ik wil mij graag houden aan de periode van ongeveer 8 weken tussen XTC gebruik zodat de serotonine weer bijgevuld kan worden. Nu heb ik alleen in deze periode een festival waar ik wel iets zou willen gebruiken. Nu zei een vriend van mij dat 4FMP/4FMA zou kunnen, omdat het geen XTC is maar wel in de buurt komt, maar vroeg mij af of dat niet hetzelfde effect op de serotonine/op de hersenen heeft als XTC.

ANTWOORD

Je wil je hersenen voldoende rust geven tussen gebruiksmomenten door. Je wilt daar acht weken voor aanhouden. Nu vallen er twee feestjes waar je wilt gebruiken binnen de acht weken. Je vraagt je af of je 4-FMA/4-FMP kunt gebruiken als vervanger voor xtc.

4-FMP is was een straatnaam voor de drug die chemisch 4-FA heet (4-Fluoramfetamine). Inmiddels is 4-FA nagenoeg van de illegale markt verdwenen.  4-FMA (4-Fluormethamfetamine) is een middel dat we nu meer op de markt zien. De effecten lijken op die van xtc of 4-FA en het wordt in de volksmond vaak (foutief) 4-FMP genoemd.

4-FMA is een redelijk nieuw middel waar weinig onderzoek naar is gedaan. Bij gebruik ben jij je eigen proefkonijn. Vermoedelijk werkt het middel op een enigszins vergelijkbare manier als xtc. Beide middelen hebben invloed op de serotoninereceptoren (hersencellen) in het brein. Beide middelen zorgen er ook voor dat de hersenen behoorlijk overprikkeld worden en een aantal weken rust nodig hebben om weer te herstellen.

4-FMA is dus geen goede vervanger voor xtc als je je hersenen rust en de tijd moeten geven om extra risico's en tolerantie te voorkomen.

Sjoerd

20 oktober 2021
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT Stel een Vraag >