Trombocytose, Acetylsalicylzuur en XTC
Beste, Ik ben laatst gedogniosteerd met essentiele trombocytose. Hiervoor moet ik een lage bloedverdunner slikken: Acetylsalicylzuur Cardio Teva 80 mg. Nu ga ik toch best graag is naar een festival en doe ik daar vaak XTC/MDA bij. Kan dit kwaad? Zijn en mogelijk andere 'betere' drugs met minder risico? Nog wat persoonlijke informatie: Geslacht: Vrouw Gewicht: 70 kg Leeftijd: 22 jaar Nog geen last van trombose & eigenlijk geen een ander symptoom; de ziekte kwam plotseling uit een bloedonderzoek.
Beste vraagsteller,
Er is weinig bekend over de interactie tussen recreatief drugsgebruik en acetyl cardio. Nu is het wel zo dat oppeppende stoffen als XTC (MDMA) invloed hebben op de bloeddruk en de hartslag. Er is geen hard bewijs voor dat dit bijdraagt aan een verhoogd risico op een trombose, maar er is dus altijd een indirect risico. In jouw geval wordt de medicatie natuurlijk uit voorzorg gegeven en heb je verder geen klachten. Toch zou ik terughoudend zijn met het gebruiken van middelen waarvan we niet zeker weten wat voor effecten het op de medicatie en op eventueel onderliggende ziektebeelden heeft.
MVG,
Apotheker DH
16 april 2025
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT Stel een Vraag >
